Rzecznik Ubezpieczonych

Wyszukiwarka:

Wczytuję
Rzecznik Ubezpieczonych > Aktualności z rynku > Ubezpieczenia majątkowe > Każdy już może sprawdzić w internecie ubezpieczenie samochodu

Każdy już może sprawdzić w internecie ubezpieczenie samochodu

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG) ułatwił sprawdzanie ważności polis OC pojazdów  przez internet. Jak podaje "Dziennik Gazeta Prawna"(Nr z 14.05.2012 r.), na stronie internetowej www.ufg.pl w zakładce "Sprawdź OC dla pojazdu" każdy może wpisać numer rejestracyjny samochodu, motocykla, autobusu czy ciągnika, by otrzymać informację w której firmie pojazd ma wykupioną polisę OC.  Gazeta pisze, iż  wcześniej możliwość sprawdzenia w bazie polis komunikacyjnych UFG, czy i gdzie wykupiono OC dla danego pojazdu, miały przede wszystkim osoby poszkodowane w wypadkach drogowych oraz firmy ubezpieczeniowe. Konieczne było też podanie danych osobowych. Teraz  wystarczy wpisać numer rejestracyjny pojazdu lub jego numer identyfikacyjny (VIN) - wyjaśnia dziennik. Wygenerowane informacje są udostępniane bezpłatne,  ważne tylko w dniu, w którym zadano pytanie.
W 2011 r. ważność polisy OC sprawdziło poprzez portal UFG ponad 213 tys. osób i firm, dwa razy więcej niż w 2010 r. Z kolei w styczniu br. OC na stronie funduszu sprawdziło już ponad 34 tys. osób i firm - podaje "DGP". I podkreśla, że wiadomość o ważności polisy stała się "cenniejsza" od 1 stycznia 2012 r.,  ponieważ  wzrosły kary za brak ubezpieczenia OC. Właściciel nieubezpieczonego samochodu osobowego zapłaci 3 tys. zł, a samochodu ciężarowego i autobusu - 4,5 tys. zł. Kara za brak ubezpieczenia OC np. motocykla to 500 zł. Jeśli OC nie było opłacone przez trzy dni, kara wynosi 20 proc. stawki podstawowej; brak OC od czterech do 14 dni oznacza konieczność zapłacenia 50 proc. kary, a dopiero powyżej dwu tygodni naliczana jest pełna opłata informacja, czy polisa OC została wykupiona, jest istotna dla osób, które chcą kupić używany samochód, motocykl, ciągnik etc., a nie mają pewności, czy pojazd jest ubezpieczony.

Korzystniej ubezpieczyć flotę w  firmie  leasingowej ?

Korzystnym rozwiązaniem dla przedsiębiorców będzie skorzystanie z oferty ubezpieczenia  floty  pojazdów   w  firmie leasingowej - radzi "Puls Biznesu" (Nr z 13.02.2012 r.). Dlaczego? Zdaniem dziennika, pojedynczy klient, który sam przychodzi do ubezpieczyciela, "zazwyczaj nie ma wystarczającej wiedzy ubezpieczeniowej i nie wie, na które elementy powinien zwrócić uwagę ani jak wynegocjować dobre warunki". Tymczasem  - pisze gazeta -  firma leasingowa ma już odpowiednie doświadczenie, najczęściej  długą historię współpracy z  rynkiem ubezpieczeń i zwykle zawiera ubezpieczenia na specjalnych, wynegocjowanych przez siebie warunkach. Ponadto, zdaniem Błażeja Szczerby, członka zarządu MAK Ubezpieczenia  firma leasingowa  ma większe możliwości negocjacyjne z ubezpieczycielami niż każda flota w zakresie warunków, stawek i procedur ubezpieczeniowych. Według niego,  obecnie w kilku firmach leasingowych ponad 90 proc. portfela jest ubezpieczone, choć jeszcze kilka lat temu wielu klientów chciało mieć ubezpieczenia własne - pisze "PB". ."Dochodzi nawet do tego, że firmy przychodzą do firm leasingowych i pytają, czy mogą skorzystać z tej oferty ubezpieczenia także w stosunku do innych pojazdów, których nie wzięli w leasing" - mówi w dzienniku Błażej Szczerba.

KNF: ubezpieczyciele nie mogą przeznaczyć na dywidendę powyżej 75 proc. zysku

Komisja Nadzoru Finansowego wysłała list do towarzystw ubezpieczeniowych w sprawie wypłacania dywidend za 2011 rok. KNF określa w nim warunki, które musi spełnić  zakład ubezpieczeń aby wypłacić dywidendę z zysku za 2011 r. - podaje "Gazeta Wyborcza"(Nr z 13.02.2012 r.). Według gazety, warunki uprawniające do wypłaty dywidendy "dotyczą określonego poziomu wskaźników bezpieczeństwa (wskaźnika pokrycia marginesu wypłacalności środkami własnymi i rezerw techniczno-ubezpieczeniowych aktywami) oraz pozytywnej oceny w badaniach kondycji, które przeprowadzał w ostatnim czasie KNF". "GW" podkreśla, że jeśli  towarzystwo  nie spełnia chociaż jednego z czterech warunków nadzoru, nie powinno  wypłacać zysku w formie dywidendy,, tylko  pozostawić go w firmie,   zwiększając dzięki temu poziom kapitałów własnych.
Zdaniem KNF,   nawet te towarzystwa, które spełniają  warunki nadzorcy, nie mogą przeznaczyć na dywidendę więcej niż 75 proc. swoich zysków. Jak podkreśla "Wyborcza", stanowisko KNF  jest "konsekwencją przepisów dyrektywy Solvency II, które wkrótce mają wejść w życie".

Kiedy składka jest kosztem podatkowym ?

Jednym z  zabezpieczeń wykonania umowy jest ubezpieczenie kontraktu. Składka ubezpieczeniowa powinna stanowić więc koszt podatkowy, jednak  trzeba wówczas udowodnić,  że została ona uiszczona w celu osiągnięcia, zabezpieczenia lub zachowania źródła przychodu - donosi "Dziennik Gazeta Prawna"(Nr z 13.05.2012 r.). Należy jednak pamiętać o niuansach  i  poza wykazaniem związku składki z przychodami  zweryfikować, czy przepisy podatkowe wprost nie wyłączają jej z kosztów – ostrzega w gazecie Milena Kaniewska-Środecka, doradca podatkowy, starszy konsultant w Deloitte. Jej zdaniem,  można na przykład "wskazać wydatki na dodatkowe ubezpieczenie umowy leasingu, które ostatnio zakwestionował dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, uznając, że nie mają one bezpośredniego związku z działalnością gospodarczą prowadzoną przez podatnika i stanowią wydatek o charakterze osobistym" - pisze "DGP". I przypomina, że są pozytywne interpretacje , jak przy   gwarancji należytego wykonania umowy i właściwego usunięcia wad i usterek, gdzie  opłaty związane z gwarancją zostały uznane przez organy podatkowe za koszt podatkowy.

Zmieni się sposób współpracy z bankami i warsztatami

Nowi właściciele Warty, niemiecki Talanx i japoński Meiji Yasuda, nie podejmą w najbliższym czasie gwałtownej  walki  o klientów, ponieważ Talanx planuje debiut giełdowy. Przejęcie Warty, a wcześniej TU Europa jest  wyraźnym  znakiem  dla inwestorów, ze Talanx ma duży potencjał wzrostu na rynkach wschodzących - donosi "Rzeczpospolita"(Nr z  15.02.2012 r.). W opinii gazety,  większe zmiany na rynku mogą jednak nastąpić w modelu współpracy ubezpieczycieli z bankami i warsztatami. Według dziennika, Niemcy będą po przejęciu kontrolować 15 proc. biznesu majątkowego, co oznacza, że gdyby porozumieli się np. z PZU, które ma jedną trzecią tego rynku, mogliby mieć silną pozycję w negocjacjach z warsztatami samochodowymi. Może się to jednak odbić na jakości napraw. Zdaniem Łukasza Szaramy, eksperta Polskiej Izby Motoryzacji "rynek napraw serwisowych, szczególnie profesjonalnych serwisów niezależnych, jest tak wyeksploatowany w kwestii zniżek, że dalsze ustępstwa mogą mieć istotny wpływ na pogorszenie jakości samochodów, bezpieczeństwo oraz rozszerzenie szarej strefy" - podkreśla "Rzeczpospolita". I dodaje, ze już teraz  przy podpisywaniu umów o przystąpienie do sieci naprawczej ubezpieczyciel często nie płaci za wiele usług, np. parkowanie pojazdu, szkody całkowite, samochody zastępcze, a nawet holowanie tys. osób i firm.

Informacje prasowe z rynku

31.07.2014 - Ubezpieczenia majątkowe

Coraz więcej Polaków ubezpiecza nieruchomości

czytaj więcej



31.07.2014 - Ubezpieczenia na życie

Uniqa TUnŻ pozwała Inventum TFI

czytaj więcej



31.07.2014 - Zabezpieczenie emerytalne

Stempel z datą polskiej poczty zdecyduje o pozostaniu w OFE

czytaj więcej